Arbetsförmedlingens utvecklingsblogg http://utvecklingsbloggen.arbetsformedlingen.se/ sv Gaming – en bro mellan kompetenser och ditt CV Max Danielsson arbetar med ett projekt som handlar om att synliggöra mjuka kompetenser*. Målet är att det ska bli accepterat att man spelat datorspel och att det ska vara en naturlig del att ha med på sitt CV, och att företagen ser värde i vad spel kan ge för kompetenser Just nu arbetar han med Andreas Wiman (som Utvecklingsbloggen intervjuade i somras, läs mer här ). Projektet som nu har en tagit fram en prototyp, ska resultera i en app med mål att matcha arbetssökande och arbetsgivare utifrån nya kompetenser. Precis som FutureWorkX har det här projektet också fått bra feedback - både internt och externt. Hur fungerar den tänkta applikationen? - Appen kommer att ha två olika perspektiv där både arbetssökande och arbetsgivare ska förstå nyttan med spel och de kompetenser som spel medför. Det ska fungera som en ”boost” för både företag och spelare, och man ska se att spel bara är mer än underhållning. Arbetssökande Arbetssökanden ska kunna gå in i appen och sedan kunna välja vilket spel hen spelar och hur länge. Där får användaren välja vilken nivå som hen befinner sig på och sedan svara på fem frågor, t.ex. om man spelar ensam eller i lag eller om man deltagit en turnering.  Efter frågorna ska man komma fram till ett resultat där det står att man har vissa specifika kompetenser. En långsiktig vision är att personen ska få upp ett jobb från Platsbanken utifrån rätt kompetenser, alternativt få tips på vilken yrkesroll som passar personen i fråga. Arbetsgivare Arbetsgivaren ska kunna välja bland olika kompetenser och sedan kunna klicka i tre som är önskade. Därefter ska arbetsgivaren få upp vilken typ av spelare och vilken typ av spel arbetssökanden ska ha spelat för att passa de behov som arbetsgivaren har. Hur väcktes den här idén? Idén har funnits ett tag på Arbetsförmedlingens Innovationscenter där man pratat om att arbeta med kompetenser inom spel och hur dessa kan appliceras på sitt CV. Max och Andreas ville sedan göra någonting konkret med gaming, arbetssökande och arbetsgivare. Vi vill kunna visa på att de mjuka kompetenserna inom spel faktiskt är riktiga kompetenser. Därför vidareutvecklade vi en befintlig idé genom att göra idén till ett app-koncept. Nu testar vi om konceptet är bra eller inte.  Vi vill till exempel testa applikationen på Ungkomp i Järfälla för att se vad folk tycker och vad appen får för respons. Ser du några svårigheter med projektet? Ibland är det problem med programmeringen där små skillnader gör stor skillnad. Man måste ställa en fråga på exakt rätt sätt för att få rätt svar, och det är svårt eftersom vi inte har erfarenheten. Men det är kul och man lär sig mycket. Det är också svårt att säga konkret hur bra man blir på någonting, men det är inte heller målet med applikationen. Vi kan inte säga att någon kompetens är garanterad, utan det är mest en uppmuntran för att göra kompetenserna accepterade. Parallellt med det egna arbetet pågår på Arbetsförmedlingen också ett projekt som arbetar med att kartlägga mjuka kompetenser för att kunna ge en bättre träffsäkerhet i matchningen, projekt Kompetensmatchning. Kompetensmatchnings arbete har gett input till arbetet, tillsammans med de mest efterfrågade mjuka kompetenserna enligt Svenskt Näringsliv 2016. Mjuka kompetenser är i högsta grad är viktigt för att arbetssökande och arbetsgivare ska hitta varandra. Max poängterar att han inte vet några andra som frivilligt kompetensutvecklar sig i 6 timmar efter jobbet förutom folk som spelar datorspel, och det är just därför som vi på Utvecklingsbloggen tycker det här är väldigt spännande och viktigt för framtiden. Vill ni veta mer – kommentera inlägget nedan så skickar vi frågan vidare! *Fakta: Mjuka kompetenser Mjuka kompetenser innefattar de beteende-uppsättningar man använder sig av då man utför arbetsuppgifter och samspelar med omgivningen i syfte att åstadkomma ett, för verksamheten, önskat resultat. Mjuka kompetenser ringar in personliga egenskaper när de omsätts till handling i ett professionellt sammanhang. Mon, 20 Nov 2017 10:21:03 +0100 http://utvecklingsbloggen.arbetsformedlingen.se/arkiv/2017-11-20-gaming---en-bro-mellan-kompetenser-och-ditt-cv.html FutureWorkX – från unga till unga Takwa Lahwal och Sebastian Zetterberg arbetar just nu med ett projekt med mål att underlätta för ungdomar att förstå kring vad de vill och kan göra i framtiden. Projekt kallas för FutureWorkX och är ett uppdrag från unga till unga, med syftet att upplysa ungdomar om dagens och framtidens arbetsmarknad samt teknikens betydelse. FutureWorkX föddes när Takwa och Sebastian pratade om hur lite de visste om arbetsmarknaden när de själva gick i åttan och nian på högstadiet. Hittills har projektet fått oväntat bra respons både externt och internet. Varför har ni valt den här inriktningen på just ert projekt? Takwa: Vilka yrken kände vi till i åttan eller nian? Det var läkare, lärare eller ingenjör och då vet man inte heller riktigt vad en ingenjör är. Man får inte så mycket information om arbetsmarknaden, vilket försvårar när man ska välja universitet och gymnasiet. Sebastian: Jag håller med och ett sådant här projekt var ingenting som Arbetsförmedlingen gjort tidigare. Ingen går ut till unga och pratar om arbetsmarknaden för unga. Uppdraget består av två delar - en VR-workshop och ett Snackathon. Workshoparna genomförs hos olika högstadie- och gymnasieskolor och kommer nå cirka 300 ungdomar. Målet är att lyfta fram bristyrken och sprida information om vad en gör på olika arbetsplatser.  Snackathonet kommer att hållas på Arbetsförmedlingens huvudkontor. Ändamålet är att samla ihop tonåringar för att diskutera frågeställningen hur fler ska bli insatta i tekniken.  För tillfället är FutureWorkX ett pilotprojekt under prövning, som med bra resultat och feedback kan komma att växa sig större för att hjälpa fler osäkra ungdomar och öka jämställdheten i Sverige. Vad händer nu? Den 13 december kommer projektet att presenteras internt som en sammanfattning av deras fyra månader hos Arbetsförmedlingen. En inbjudan kommer att skickas till avdelningen och då kommer Takwa och Sebastian att presentera sina resultat som förhoppningsvis kan bidra till förändring eller ytterligare initiativ på Arbetsförmedlingen. Kom på Snackaton den 8 december klockan 17-21 på Arbetsförmedlingens huvudkontor (Hälsingegatan 38). Där får du möjlighet att med andra tonåringar hitta lösningar på hur alla ungdomar kan använda teknik utan fördomar. Du måste vara mellan 13-19 år och upplägget kommer vara så att du får en uppgift som man får snacka om och sedan presentera sin lösning.   Utöver detta bjuds det på pizza och livemusik! Ni kan även följa projektet på sociala medier: https://www.facebook.com/thefutureworkx/ http://futureworkx.webnode.se/ Instagram. Futurexwork På torsdag får ni läsa om ett ytterligare projekt inom ramen för Tekniksprånget. Kika in på bloggen då för att få veta mer kring tankar och initiativ runt spel och ditt CV. Mon, 13 Nov 2017 15:38:37 +0100 http://utvecklingsbloggen.arbetsformedlingen.se/arkiv/2017-11-13-futureworkx---fran-unga-till-unga.html Aktivitetsrapportera via mobilen! Aktivitetsrapporterar du till Arbetsförmedlingen? Vi har nu gjort det enklare för dig som är arbetssökande att snabbt och enkelt aktivitetsrapportera direkt efter du jobbat, studerat eller gjort andra aktiviteter för att komma närmare ett jobb. Utvecklingsbloggen har ställt tre snabba frågor till teamet bakom appen för att få veta mer: Varför behöver vi kunna aktivitetsrapportera i mobilen? Att kunna ladda ner en app till mobilen är ett komplement till Mina sidor på webbplatsen. En app är ett bra verktyg för våra inskrivna kunder så att de till exempel kan lägga till aktiviteter då och då allt eftersom de är genomförda, istället för att samla dem på ett papper och skriva av i slutet på månaden eller försöka komma ihåg vad de gjorde för flera veckor sedan. Hur har ni jobbat när ni tagit fram den här appen? Vi har tagit fram prototyper som vi har testat mot den tänkta målgruppen, det vill säga arbetssökande. Utifrån testerna har vi sedan itererat produkten för att skapa en tjänst som ska fylla målgruppens behov. Syftet med det innehåll som finns i appen idag är att försöka avlasta kundtjänst med några av deras vanligaste samtalsområden, som är frågor om aktivitetsrapporteringen och vem som är personens handläggare. Kan ni ge oss en försmak på vad vi kommer kunna göra i appen på lång sikt? Fler funktioner kommer att läggas till i appen allt eftersom de utvecklas. Det kommer inte vara allt som finns på webben under Mina Sidor, utan i första hand det som våra kunder ofta gör som inskriven hos oss. En funktion som kommer snart är en frånvaroanmälan där våra kunder ska kunna anmäla digitalt om de är sjuka. Framöver kommer appen för Mina Sidor helt enkelt innehålla fler funktioner som den arbetssökande behöver i sin väg mot ett nytt jobb! I appen Mina Sidor kan du Rapportera jobb, studier, sökta jobb eller andra aktiviteter från den arbetssökandes planering. Få notiser om när det är dags att skicka in sin aktivitetsrapport. Hitta namn och kontaktuppgifter till sin arbetsförmedlare. Appen fungerar när kunden är inloggad med Mobilt-bankID. Android-versionen hittar du i Google Play. För iPhone användare finns i nuläget en BETA-version tillgänglig och den skarpa versionen kommer finnas tillgänglig inom några månader. Mon, 06 Nov 2017 06:50:49 +0100 http://utvecklingsbloggen.arbetsformedlingen.se/arkiv/2017-11-06-aktivitetsrapportera-via-mobilen.html