Prenumerera på RSS-flöde för bloggen
  • Del 2: definiera utmaningen och scope genom ett innovativt Minihack

    2017-06-15
    Egenritade prototyper En tydlig och relevant utmaning leder till ett fokuserat projekt med högt engagemang. Att dessutom samskapa utmaningen och scopet ger ett ökat ägandeskap hos alla involverade parter. Genom att använda sig av minihack kan två dagars arbete generera både mervärde och nytta. Minihack är en modern metod att använda vid konceptstart, vilket är en tvådagars samskapande workshop och en metod som Daresay och Arbetsförmedlingen använt sig av. I ett minihack samlas alla involverade parter för att tillsammans diskutera och idégenerera fram konceptets ramverk. Vid en sådan start går man igenom frågor som:
    • Vilken utmaning bör vi ...

  • Del 1: Från idé till prototyp - så genomför vi ett konceptprojekt

    2017-06-12
    Exempelbild I tidigare inlägg berättade vi om nya tjänster som Arbetsförmedlingen nu erbjuder arbetsgivare. Det är ett superteam som arbetar flitigt med fortsatt utvecklingsarbete för att generera och leverera nya idéer och tjänster för våra arbetsgivare. Med hjälp av Sophie Uesson och Maria Brenner från Daresay, som arbetat ihop med enheten Arbetsgivare, kommer ni under fyra inlägg kunna lära er mer av de metoder de använt för att kunna leverera tjänster för arbetsgivare, med kunden i fokus. Som start definierades problemet som skulle lösas och vilken målgrupp projektet skulle rikta sig emot i nära samarbete med ett utökat team av intresserade och sakkunniga personer inom området från Arbetsförmedlingen, där viktiga idéområden hittades med hjälp av workshops och intervjuer med anställda på Arbetsförmedlingen och arbetsgivare. Detta ske...
  • Arbetsgivarservice - bara ett samtal bort! 

    2017-05-31
    Exempelbild Arbetsförmedlingen har under en längre tid erbjudit Arbetsgivare enklare service genom vår kundtjänst. Deras arbete är nu fördjupat - du ska slippa besöka ett kontor när du vill ha hjälp av oss. Idag gästar Malin från kundtjänst Utvecklingsbloggen för att svara på tre snabba om sitt arbete. Möten med kunder på distans har funnits ett tag, vad är nytt?
    Nyheten med vårt arbete är att vi (kundtjänst) nu tar ansvar för hela rekryteringsuppdraget som inkommer - från behovsanalys och strategi till en slutlig uppföljning när rekryteringen är eller ska avslutas. Tidigare har vi startat upp rekryteringen och sedan lämnat över strategin och uppf...

På Utvecklingsbloggen kan du följa Arbetsförmedlingens utveckling av digitala tjänster.

AF Öppna Data
AF Press