Prenumerera på RSS-flöde för bloggen
  • Visioner för affärsmässighet och ökat användarfokus

    2016-07-01
    Exempelbild Enheten Externa användares drivkraft är att vara affärsmässiga och ha ett högt användarfokus för att skapa ett sammanhållet system för leverantörer och anordnare. Nedan kommer du få läsa om de visioner som enheten tagit fram för att skapa ännu bättre tjänster för våra kunder. Arbetsförmedlingen köper (upphandlar) ibland tjänster av externa leverantörer. Exempel på tjänster som levereras av våra externa aktörer just nu är arbetsmarknadsutbildning, yrkessvenska, stöd och matchning och introduktion till arbete. För att det ska fungera så smidigt som möjligt måste vi ha IT-stöd till vår hjälp för att boka, avropa och betala...
  • Nu bygger vi Rekryteringsträffar online!

    2016-06-16
    Skärmdump på Rekryteringsträffar online Rekryteringsträffar online är en sorts speeddejting via videosamtal där arbetsgivare träffar ett större antal arbetssökande under en begränsad tid. Projektledaren Björn är supertaggad inför lanseringen och kommer nu berätta mer om hur tjänsten fungerar. Vi håller på att bygga en tjänst för rekryteringsträffar på internet, som vi i all enkelhet kallar för Rekryteringsträffar online . Tråkigt namn kanske. Har du ett bättre förslag, hör gärna av dig!Innan vi går in på det här med rekrytering via videosamtal borde jag kanske fråga dig som läsare om du vet vad en rekryteringsträff är?Enkelt beskrivet gå...
  • Digitala Arbetsförmedlingen, vad tycker kunderna?

    2016-04-25
    Exempelbild "Det här skulle jag rekommendera andra att prova!" Så säger Amanda som är en av de arbetssökande i Luleå och Östersund som fått chansen att prova hur det är att få all service av Arbetsförmedlingen på webben och på telefon. Hon är inskriven vid det nya geografiskt obundna arbetsförmedlingskontoret Arbetsförmedlingen Distansservice. Och Amanda är inte den enda nöjda kunden i försöket. De flesta av de arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen Distansservice tycker att det är smidigt, tidsbesparande och enkelt.­– Jag kan passa in samtalen på telefon så att jag är hemma i lugn och ro, säger Amanda.Amanda är 38 år gammal och utbildad musiklärare. För att öka chanserna t...

På Utvecklingsbloggen kan du följa Arbetsförmedlingens utveckling av digitala tjänster.

AF Öppna Data
AF Press