Arbetsförmedlingen digitaliseras! Med det kommer utmaningar, vi ska inte bara utveckla nya tjänster - vi måste också få med oss alla medarbetare på resan. Därför satsar vi på ett högt digitalt engagemang och för att stötta medarbetarna har nätverket Digitala coacher skapats. Vi vek en dag åt att inspireras och diskutera för att sätta fokus det vi har framför oss.Hur börjar man en stor förändringsresa där engagemang, förhållningssätt och kultur kommer att utmanas? Förändringstrappan i all ära (googla den) men vi tror också att det är viktigt att inspireras och blicka in i framtiden. Därför hölls i veckan en inspirationsdag, som sig bör i en innovativ högborg, Epicenter i Stockholm. Med oss hade vi några pep...
Under Hack for Sweden teamade mor och dotter upp i laget "Hackokrati". Deras idé var att med öppna data från flera aktörer på ett enkelt och lekfullt sätt ge medborgare en ökad kunskap om kommunernas arbete. Vi har bjudit in dem att svara på tre snabba om sin idé och inspirationen bakom den.Vad utvecklade ni för tjänst och varifrån fick ni inspiration? Vi utvecklade tjänsten Kommunquizen. Vi hade en idé om att vi ville jobba med att öka möjligheten för medborgarna att på ett enkelt sätt få reda på hur kommunerna arbetar med olika frågor. I förberedelserna kom vår ursprungsidé att ändras för att bli möjlig att genomföra på relativt kor...
Hur arbetar vi egentligen med att förbättra arbetsförmedlarnas IT-stöd? En viktig del i arbetet är ett dedikerat UX-team, de stöttar all utveckling för Arbetsförmedlingens interna användare. Felicia från UX-teamet gästar idag Utvecklingsbloggen och berättar om deras arbete med UX.Vi som jobbar med UX en grupp som består av sex interaktionsdesigners med olika spetskompetenser. Tillsammans har vi ett övergripande ansvar för användbarhet i utvecklingen och förvaltningen av digitala tjänster och interna verksamhetsstöd. Förkortningen UX står för User Experience och betyder användarupplevelse. En definition som ISO 9241-210 anvä...