Prenumerera på RSS-flöde för bloggen
  • Del 3: Lär känna din målgrupp genom utforskande intervjuer

    2017-06-19
    Lite exempel på triggermaterial Utforskande intervjuer är en bra metod för att få en mer djupgående och verklighetstrogen syn på en situation. I dessa intervjuer utgår man ifrån några huvudområden som man vill undersöka, samtidigt som man måste vara öppen och inlyssnande för att upptäcka arbetsgivarens egen upplevelse. Med hjälp av enkla skisser och bilder öppnar vi upp till en diskussion med arbetsgivaren och får underlag att gå vidare med. Arbetsförmedlingen och Daresay har som tidigare nämnt arbetat för att utveckla de digitala tjänsterna för arbetsgivare och för att lära sig mer om arbetsgivarnas situation är denna typ av intervju perfekt. Genom detta arbetssätt kan man få svar på frågor som exempelvis hur deras vardag ser ut, vad de har för problem och hur de definierar att något ...
  • Del 2: definiera utmaningen och scope genom ett innovativt Minihack

    2017-06-15
    Egenritade prototyper En tydlig och relevant utmaning leder till ett fokuserat projekt med högt engagemang. Att dessutom samskapa utmaningen och scopet ger ett ökat ägandeskap hos alla involverade parter. Genom att använda sig av minihack kan två dagars arbete generera både mervärde och nytta. Minihack är en modern metod att använda vid konceptstart, vilket är en tvådagars samskapande workshop och en metod som Daresay och Arbetsförmedlingen använt sig av. I ett minihack samlas alla involverade parter för att tillsammans diskutera och idégenerera fram konceptets ramverk. Vid en sådan start går man igenom frågor som:
    • Vilken utmaning bör vi ...

  • Del 1: Från idé till prototyp - så genomför vi ett konceptprojekt

    2017-06-12
    Exempelbild I tidigare inlägg berättade vi om nya tjänster som Arbetsförmedlingen nu erbjuder arbetsgivare. Det är ett superteam som arbetar flitigt med fortsatt utvecklingsarbete för att generera och leverera nya idéer och tjänster för våra arbetsgivare. Med hjälp av Sophie Uesson och Maria Brenner från Daresay, som arbetat ihop med enheten Arbetsgivare, kommer ni under fyra inlägg kunna lära er mer av de metoder de använt för att kunna leverera tjänster för arbetsgivare, med kunden i fokus. Som start definierades problemet som skulle lösas och vilken målgrupp projektet skulle rikta sig emot i nära samarbete med ett utökat team av intresserade och sakkunniga personer inom området från Arbetsförmedlingen, där viktiga idéområden hittades med hjälp av workshops och intervjuer med anställda på Arbetsförmedlingen och arbetsgivare. Detta ske...

På Utvecklingsbloggen kan du följa Arbetsförmedlingens utveckling av digitala tjänster.

AF Öppna Data
AF Press