2016-02-01

Digitala Arbetsförmedlingen, en pilot för all handläggning och service på distans!

Personalen som jobbar med Digitala Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen testar nu Digitala Arbetsförmedlingen - en pilot i Luleå och Östersund där den arbetssökande själv får välja var och hur hen vill träffa oss. Uppdragsledare Carina är glad att inom piloten kunna erbjuda arbetssökande Arbetsförmedlingens service via digitala kanaler.

Idag har vi flyttat entrén till Arbetsförmedlingen för några av våra kunder, det känns fantastiskt att det nu är skarpt läge!

Anpassningar av system, teknik och verksamhetsprocesser, nya identifieringsmöjligheter och utvecklade samarbeten inom myndigheten gör det nu möjligt att få all service och handläggning med hög tillgänglighet från den plats kunden själv önskar, utan krav på personligt besök på lokala Arbetsförmedlingen. Det är första gången på 104 år som det är möjligt – det är så jättekul, önskat och på tiden!!

Vi välkomnar våra kunder och ska göra allt för att handläggningen och kontaktvägarna ska vara så enkla, smidiga och effektiva som möjligt. Helt enkelt, ett stöd till snabbaste vägen till arbete och en positiv upplevelse av Arbetsförmedlingen på vägen dit.

Halleluja – nu kör vi!! / Carina

Vad?

Piloten Digitala Arbetsförmedlingen startar 1 februari. Arbetssökande som skriver in sig via webben ska erbjudas all service och handläggning på distans av arbetsförmedlare vid Af Kundtjänst i Luleå och Östersund, totalt 20 medarbetare.

Vem?

Nyinskrivna och återaktualiserade personer boende i Luleå och Östersund som står nära arbetsmarknaden, fyllda 25 år, ej tillhörande Af Sjöfart och Af Kultur Media.

Hur?

Utöver kartläggnings- och uppföljningssamtal erbjuds digitala tjänster: webbinarier, filmer, chattar, intressetester, videomöte – fokus på matchning och coachning för snabbaste vägen till arbete.

Publicerad i

Kommentarer
Kommentarerna kommer från våra användare och är inte del av det redaktionella innehållet. När du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
  1. Jan Wahlbom
    Digitala Arbetsförmedlingen hoppas jag blir bingo,men föreslår att ni ser över vilka som kan använda tjänsterna.Jag ser gärna att samtliga inskrivna som har kunskaper och utrustning hemma,hänvisas till digitala tjänster och samtliga övriga inskrivna hos af hänvisas till besök odyl.
    2016-02-03
  2. Carina
    Hej Jan!
    Vi måste till en början avgränsa målgruppen då det är en pilot, men hoppas på sikt att utvärdering visar på nöjda kunder och goda resultat som grund för framtida beslut om utökad möjlighet för många fler!

    Tack för att du tror på det digitala mötet! / Carina 
    2016-02-04
  3. Remco Ronge-Ancona
    Mycket bra denna utveckling, framförallt för de som klarar sig bra själva i sitt arbetssökande och/eller inte bor så nära ett fysiskt kontor. Jag undrar dock hur nu säkerställer att en person verkligen inte är i behov av t.ex. klargörande insatser. Min erfarenhet är att den typen av information knappt kommer fram genom en inskrivning på nätet eller samtal via telefon. Det är ofta att man kan "läsa" en persons sätt att reagera och kroppspråk som gör att vi kommer fram till att individen har ett visst förhinder som hen annars inte hade talat om. Jag är nyfiken hur ni tänker hantera det? Men som sagt, i övrigt en mycket bra utveckling! :)
    2016-02-23
  4. Carina   (Författarkommentar)
    Hej @Remco

    Förstår din fråga - tack för den!
    Vi möter kunden med telefon, chatt o video och under samtalen förs dialog om nuläge, framtid o behov. Arbetsförmedlarens kompetens och bedömning i dialog och samtal med kunden, leder vidare i planeringen.

    Hälsningar Carina
    2016-02-25
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar