2016-04-25

Digitala Arbetsförmedlingen, vad tycker kunderna?

Exempelbild

"Det här skulle jag rekommendera andra att prova!" Så säger Amanda som är en av de arbetssökande i Luleå och Östersund som fått chansen att prova hur det är att få all service av Arbetsförmedlingen på webben och på telefon. Hon är inskriven vid det nya geografiskt obundna arbetsförmedlingskontoret Arbetsförmedlingen Distansservice.

Och Amanda är inte den enda nöjda kunden i försöket. De flesta av de arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen Distansservice tycker att det är smidigt, tidsbesparande och enkelt.

­– Jag kan passa in samtalen på telefon så att jag är hemma i lugn och ro, säger Amanda.

Amanda är 38 år gammal och utbildad musiklärare. För att öka chanserna till jobb har hon också utbildat sig inom service och administration. Just nu har hon en behovsanställning på timmar på Kulturens hus i Luleå men är inskriven på Arbetsförmedlingen i jakten på ett fast jobb.

Jag valde distanslösningen för att det verkade så smidigt när jag skrev in mig på webben. Jag jobbar och jag har småbarn så det är inte alltid lätt att ta sig till Arbetsförmedlingen och sitta där och vänta. Det kändes bättre att boka tid på nätet och få en arbetsförmedlare som ringer upp mig. Jag har bra erfarenheter från det lokala arbetsförmedlingskontoret sen tidigare men det här kändes smidigare, säger Amanda.  

Försöket är en del av Arbetsförmedlingens förnyelse och digitalisering. Allt fler kunder vill sköta sina ärenden på webben utan att behöva ta sig till en arbetsförmedling.

Genom Arbetsförmedlingen Distansservice utvärderar vi hur det funkar när arbetssökande inte har några fysiska möten med oss utan alla kontakter går via webbmöte med video, telefon och e-post. I höst kommer försöket att byggas ut med fyra nya områden runt om i landet där arbetssökande får möjlighet att prova distanslösningen.

Hittills är både arbetssökande och arbetsförmedlare positiva till arbetssättet. Arbetssökande som känner att det här inte passar dem får självklart byta till ett lokalt arbetsförmedlingskontor.

– Jag tycker att jag har fått bra kontakt med min arbetsförmedlare. Jag gillar att prata i telefon, så det här känns naturligt för mig. Jag skulle rekommendera det till andra! säger Amanda.


Publicerad i

Kommentarer
Kommentarerna kommer från våra användare och är inte del av det redaktionella innehållet. När du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar