2016-04-27

Pic-a-job! Ett koncept för att stärka jobbannonsens budskap med hjälp av bilder

Exempelbild

Under hacket i Visby fick Utvecklingsbloggen möjligheten att sitta ner med ett av lagen som utvecklade ett koncept för att göra jobbannonserna roligare. Så först ut är Johan som kommer att svara på 3 snabba om deras prototyp.


1. Vad utvecklade ni för tjänst?

Vi gjorde Pic-a-job. Ett sätt att göra en jobbannons lite roligare, lite mer visuell, lite mer emotionell. Jobbet är en plats man tillbringar mycket tid på och att hitta en arbetsgivare och en tjänst som verkar helt rätt är inte alltid lätt. Ett sätt att förstärka en annons med dessa budskap är genom att lägga till bilder till annonsen. Det kan antingen vara bilder som företaget väljer själva från sin samling av varumärkesbilder eller så kan man få några förslag genom att Pickit gör en textanalys av innehållet och på så vis kan hjälpa till att skapa en känsla.

Pic-a-job skulle även kunna erbjuda de arbetssökande chansen att söka sitt jobb med hjälp av en video. Många jobb på arbetsmarknaden, såsom inom restaurang eller inom butik, kräver en god social kompetens och en bra personlighet mer än en solid akademisk examen. Med hjälp av Pic-a-job kan den arbetssökande komplettera sin ansökan (CV) med en kort video.

2. Varifrån kom idén eller inspirationen?

Den kom upp efter en workshop med gänget i innovationsgruppen kring hur en jobbannons och olika typer av bilder och visuell media kunde samexistera. Många hjärnor som sedan blixtrade till och Pic-a-job kom till!

3. Planerar ni att ta idén vidare, i sådana fall hur?

Vi får väl se. Vi på Pickit kommer ta dessa idéer in i vår produktutveckling för att se vad vi kan göra för att skapa möjligheter för Pic-a-job att bli verklighet genom vår företagstjänst.


Publicerad i

Kommentarer
Kommentarerna kommer från våra användare och är inte del av det redaktionella innehållet. När du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar