2016-05-17

Den Digitala Kundvärden hjälper dig i kontakten med Arbetsförmedlingen   

Exempelbild

Den digitala kundvärden är en av idéerna som föddes fram under Hackweek i Visby och ska hjälpa kunderna med enklare ärenden på Arbetsförmedlingen. Mats berättar mer om vad tjänsten innebär och var inspirationen kom från.

1. Vad utvecklade ni för tjänst?

"Den digitala Kundvärden", är en applikation som är integrerad i Arbetsförmedlngens mobilapp Platsbanken vars syfte är att möta kunden digitalt. Kundens mobiltelefon upptäcker med hjälp av en s.k. Beacon (BlueTooth sändare), att den befinner sig på ett Arbetsförmedlingskontor och kan då digitalt serva kunden.

När kunden kliver in på Arbetsförmedlingskontoret, kan "Den Digitala Kundvärden":

  • Välkomna besökaren
  • Identifiera kunden
  • Ge information om ungefärlig väntetid och notifierar när det är kundens tur
  • Registrera besöket. Är det ett inbokat besök underrättas handläggaren och besöket registreras i systemet
  • Svara på vanliga frågor och visa vägen till mötesrum
  • Koppla upp mobiltelefonen, mot kontorets publika Wi-Fi nät
  • Tillhandahålla möjligheten att komplettera information inför möte. Handläggaren kan, i realtid, begära in extra information

Utanför kontoret kan "Den Digitala Kundvärden":

  • Boka möte
  • Hantera sjukskrivning
  • Ge kö-status
  • Ta en kölapp till närmaste kontor eller angivet kontor
  • Chatta med en arbetsförmedlare
  • Identifiera kund med e-legitimation
  • Registrera att kunden fått jobb
  • Svara på vanliga frågor

2.  Varifrån kom idén eller inspirationen?

"Den digitala Kundvärden" har utvecklats från en tidigare idé som vi kallade för "Jobb-sökaren". "Jobb-sökaren" är den digitala motsvarigheten till "lappen i fönstret" som är ett sätt att annonsera efter personal. Är man öppen för jobb, och har "Jobb-sökar"-appen, så kommer mobiltelefonen att känna av när man är nära ett jobb.Uppgifterna, som tidigare förmedlades med en kortfattad lapp i fönstret kan visas i mobiltelefonen, med utökad information och möjlighet till direktkontakt med arbetsgivaren.

3. Planerar ni att ta idén vidare, i såna fall hur?

Vår ambition är att genomföra en POC ("Proof of concept"), med ett urval av funktioner.


Publicerad i

Kommentarer
Kommentarerna kommer från våra användare och är inte del av det redaktionella innehållet. När du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
  1. Johan
    Hej!

    Detta gör mig glad! Jag tror helt klart att detta, i någon form, skulle kunna vara ett steg i rätt riktning i digitaliseringen. Byggs de andra IT systemen på Arbetsförmedlingen så att en tjänst som denna lätt går att implementeras?
    2016-05-27
  2. Utvecklingsbloggen   (Författarkommentar)
    Hej @johan

    Vad kul att du gillar idén! Vi tror att mycket av kundnyttan med en digital kundvärd går att åstadkomma samtidigt som påverkansgraden på befintliga IT-stöd är låg. Med andra ord skulle första versionen av digitala kundvärden kunna vara en ny fristående "app" som enbart vänder sig till våra kunder.

    För att även kunna förenkla för arbetsförmedlarna genom att automatisera rutinärenden såsom sjukanmälan mm. måste befintliga IT-stöd påverkas. Detta gäller att göra på ett smart sätt så att inte Arbetsförmedlaren får ytterligare ett IT-stöd att arbeta i.

    Sen gillar vi ditt förslag/fråga om att kommande IT-stöd bör byggas på sådant sätt att det blir enkelt att "jacka in" nya satsningar.

    /Jonas
    2016-05-31
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar