2016-06-08

Tyck till om Platsbankens nya utseende!

Bid på nya startsidan för Platsbanken

Klicka på bilden för att förstora

Vi har tidigare berättat att vi utvecklar e-tjänster på en ny del av arbetsformedlingen.se som vi kallar Min arbetsförmedling. Platsbanken är en av de e-tjänster som som vi just nu håller på att utveckla. Vi vill gärna höra dina tankar om vår designinriktning för Platsbanken genom att du svarar på en kort enkät!

Arbetsförmedlingen utvecklar just nu flera olika e-tjänster, där Platsbanken är en av dom. Din sökning görs utifrån flera olika sökkriterier, bland annat vad du vill jobba som och vilka kompetenser du har.   

Tyck gärna till om vår designskiss i enkäten nedan! Dina åsikter är viktiga i vårt fortsatta utvecklingsarbete!

/Sophie & Johan

Fråga 1

Fråga 2

Fråga 3
Vi vill vara säkra på att du inte är en robot, är du en robot?  *
Flerval



Kommentarer
Kommentarerna kommer från våra användare och är inte del av det redaktionella innehållet. När du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
  1. Karl Bengtsson
    Efter att ha tittat på tidigare skisser så verkar det inte som ni har ändrat så mycket. Fortfarande mycket blått, känns rörigt, vad är målet med sidan, söka jobb, slö surfa, över informera? Vet ni egentligen vad användarna vill ha?
    2016-06-10
  2. Jan Wahlbom
    Varför tar det sån tid med att utveckla nya tjänster.Dessa tjänster finns redan Jag syftar på e-tjänster så man slipper besöka af kontor ta intervju resor som är väldiga krångliga idag. Utveckla även min myndighetspost så man får all post digitalt istället för papper.Där går det också trögt
    Det är dax att vakna nu af.
    2016-06-13
  3. Magnus Hägg blad
    Jag tycker Platsbanken har blivit mycket bättre i många avseenden. Olika kunder har olika behov och det tycker jag att Platsbanken nu kan leva upp till på ett bra sätt. Jag tycker vidare att den är ren från onödig information, vill man t.ex. ha söktips så finns en särskild länk för det och där finner den som behöver också relevant information. Nästa steg bör vara att se över själva innehållet i Platsbanken. Utan ett bra och "kvalitetssäkrat" innehåll blir Platsbanken tyvärr inte bättre hur många funktioner och sökprofiler man än lägger till. Många annonser håller en nivå under all kritik, rena reklamblad utan beskrivning av något jobb alls i vissa fall. Dessa förtar upplevelsen av Platsbanken som nu äntligen har börjat utvecklas åt rätt håll.
    2016-06-14
  4. Christher
    Väldigt stilrent och modernt. Andas verkligen 2016. Lättsamma färger som är sköna att vila ögonen på.
    2016-06-14
  5. Utvecklingsbloggen   (Författarkommentar)
    Hej @Karl

    Tack för bra feedback! Flera tester har gjorts med användarna innan och under arbetets gång. Vårt mål med de nya e-tjänsterna är att våra kunder ska kunna bli så självgående som möjligt. Kunderna har då en översikt över sina aktiviteter hos oss och har därmed större kontroll över sin situation – om de letar efter nytt jobb eller nya medarbetare.

    //Sophie & Johan
    2016-06-15
  6. Utvecklingsbloggen   (Författarkommentar)
    @Jan

    Tack, ja det stämmer att det tar tid att utveckla nya e-tjänster. Samtidigt som vi tar fram nya e-tjänster passar vi på att rensa upp i Arbetsförmedlingens befintliga it system, vilket gjort att vi ibland har fått prioritera om.

    //Sophie & Johan
    2016-06-15
  7. Utvecklingsbloggen   (Författarkommentar)
    @Magnus

    Tack vad roligt att du tycker att det blivit en förbättring. Vi jobbar just nu med att ändra ”skapa annons” processen för arbetsgivare, så vi hoppas att du kommer att märka en skillnad när den nya e-tjänsten presenteras externt. Detsamma gäller våra rutiner/verktyg för att granska annonserna innan de publiceras.

    //Sophie & Johan
    2016-06-15
  8. Utvecklingsbloggen   (Författarkommentar)
    @Christer

    Tack för din feedback! Roligt att du även uppskattade färgvalet

    //Sophie & Johan
    2016-06-15
  9. Milan
    Hej !

    Ska arbetsförmedlingen inte jobba längre? Eftersom ni vill att arbetssökande ska vara mer självständiga och så kallade robot.
    2016-06-18
  10. Utvecklingsbloggen   (Författarkommentar)
    @Milan,

    Förstår att det kan verka konstigt att vi ställer frågan om du är en robot. Vi gör det för att vara säkra på att besökaren är en person som svarat och inte en robot.

    Vi vill att våra kunder ska bli så självgående som möjligt i sin process att hitta ett ledigt jobb eller hitta medarbetare. För de som kan och vill använda digitala hjälpmedel finns vi där med nya e-tjänster, men för de personer som har andra behov finns vi kvar på olika kontor runt om i landet.

    Sophie & Johan
    2016-06-20
  11. Johnny
    Förstår att bara posetiva svar syns här, vart tog de negativa svaren vägen?
    2016-10-30
  12. Utvecklingsbloggen   (Författarkommentar)
    Hej @Johnny
    Tack för din kommentar! Vi tar inte bort några kommentarer från bloggen om det inte är så att de bryter mot våra regler för kommentarer, exempelvis kränkande eller diskriminerande inlägg. Du kan läsa mer om det här: http://utvecklingsbloggen.arbetsformedlingen.se/reglerforkommentarer.4.74f3744514ff246fd8781d3.html

    Alla kommentarer är viktiga för oss i vårt fortsatta utvecklingsarbete!
    2016-10-31
  13. Calle
    Var tog användarvänligheten vägen?
    1. Jag fick 311 träffar på jobb på sidan, men det går bara att välja att se 10st åt gången. Lägg dit en knapp så att man får fram ALLA träffar så slipper man klicka så himla mycket.
    2. När jag har klickat på ett intressant jobb och klickar på "bakåtknappen" så kommer jag inte tilbaks till samma position i jobblistan utan hamnar överst. Väldigt jobbigt att komma tillbaks där jag var i listan tidigare om jag måste scrolla förbi säg 200 jobb för att komma dit.
    Slutbetyg: Sidan ser välkdigt fin ut, men har usel användarvänlighet. //Calle
    2016-11-01
  14. Utvecklingsbloggen
    @Calle

    Tack för dina synpunkter. Vi arbetar successivt med att utveckla våra tjänster och vi kommer ta med dina synpunkter i det arbetet. Båda dina synpunkter har vi fått från flera och inför kommande uppdateringar hoppas kommer vi att försöka få med så mycket som möjligt av inkomna förslag.
    2016-11-02
  15. Mathias
    Var tog användarvänligheten vägen?
    1. Jag fick 311 träffar på jobb på sidan, men det går bara att välja att se 10st åt gången. Lägg dit en knapp så att man får fram ALLA träffar så slipper man klicka så himla mycket.
    2. När jag har klickat på ett intressant jobb och klickar på "bakåtknappen" så kommer jag inte tilbaks till samma position i jobblistan utan hamnar överst. Väldigt jobbigt att komma tillbaks där jag var i listan tidigare om jag måste scrolla förbi säg 200 jobb för att komma dit.
    Slutbetyg: Sidan ser välkdigt fin ut, men har usel användarvänlighet.
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    2016-12-06
  16. Utvecklingsbloggen @Mathias
    Tack Mathias för din feedback! Roligt att du tyckte sidan ser fin ut! Vi gör stora förbättringar fram till nyår men kommer att fortsätta att utveckla tjänsterna och bland annat användarvänligheten. Vi vill gärna ha mer feedback så använd gärna vår "tyck till" knappen på sidan.
    2016-12-06
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar