2016-07-01

Visioner för affärsmässighet och ökat användarfokus

Exempelbild

Enheten Externa användares drivkraft är att vara affärsmässiga och ha ett högt användarfokus för att skapa ett sammanhållet system för leverantörer och anordnare. Nedan kommer du få läsa om de visioner som enheten tagit fram för att skapa ännu bättre tjänster för våra kunder.

Arbetsförmedlingen köper (upphandlar) ibland tjänster av externa leverantörer. Exempel på tjänster som levereras av våra externa aktörer just nu är arbetsmarknadsutbildning, yrkessvenska, stöd och matchning och introduktion till arbete. För att det ska fungera så smidigt som möjligt måste vi ha IT-stöd till vår hjälp för att boka, avropa och betala dem som vi köper tjänsterna av. IT-stödet används idag av ca 11,000 arbetsförmedlare och ca 12,000 på leverantörssidan! Vi på arbetsförmedlingen väntar inte på digitaliseringen - den är vardag och verklighet här och nu. Men det räcker inte – när teknik blir vardag så måste den utvecklas för att ens hänga med – därför tänker vi VISION för vad vi vill med vårt bidrag till digitaliseringen.

Här presenterar vi kortfattat några av våra Visioner för enheten Externa användare.

Tjänste- och Utbildningskatalog

I katalogen är det lätt att söka och hitta utbildningar och tjänster. Information om innehåll, upplägg och mål presenteras. Det är lätt att använda katalogen utifrån individuella behov.I vår vision ser vi att katalogen ska kunna ge förslag på lämpliga kombinationer av aktiviteter eller utbildningar som är anpassade efter den arbetssökandes behov. Med rätt insatser blir vägen till ett arbete kortare.

Ett sammanhållet systemstöd med användarfokus

Den här visionen går mot användbarhet och syftet är att förbättra användarupplevelsen i de systemstöd som används i vårt samarbete med de externa aktörerna. Idag använder t.ex. våra arbetsförmedlare ett flertal olika system i sitt arbete med våra externa aktörer. I framtiden ser vi ett system där användaren inte ska behöva hoppa mellan flera olika applikationer. Användbarhet står i fokus.

Uppföljning

Visionen som handlar om Uppföljning kallar vi även för Kuben. Här vill vi se en applikation som liknar Rubiks kub, där du som användare kan vända och vrida på informationen och få den presenterad på ditt sätt. Även om informationen finns lagrad i olika databaser ska den gå att plocka fram på ett enkelt sätt och kunna presenteras på valfritt sätt. Genom förbättrade möjligheter att följa upp, mäta och analysera våra externt levererade tjänster ser vi att även tjänsteinnehållet ständigt kan förbättras, det i sin tur leder till bättre tjänster och utbildningar.

Transparens

Idag finns en mängd information i våra system som inte är tillgänglig för alla användare, men som skulle underlätta och ge bättre kvalitet i deras arbete. I visionen som handlar om transparens vill vi öka användarnas insyn och göra så mycket information som möjligt tillgänglig. Att sträva mot transparens och öppenhet bör vara en självklarhet för alla myndigheter.

Leverantörsportal

De externa aktörernas egen plattform för kommunikation, information och samarbete med Arbetsförmedlingen. I framtiden vill vi kunna erbjuda fler funktioner för våra externa aktörer och samarbetspartners. Detta för att öka rättssäkerheten, förenkla samarbetet och främja likabehandling, så att både stora och små externa aktörer har möjlighet att erbjuda Arbetsförmedlingen sina tjänster.

Avropsportal

Avropsportalen är en plattform för avrop av olika typer av tjänster, som Arbetsförmedlingen upphandlar eller avtalar om med externa aktörer. Avropsportalen ska i framtiden vara det interna gränssnittet och plattformen vid kommunikationen med våra externa aktörer. Här görs avrop av den tjänst en arbetssökande behöver och det är även här som dialogen förs kring det går för deltagaren.

Vi kommer under hösten att djupdyka i de olika visionerna hoppas ni följer oss då.

//Karolina

Publicerad i

Kommentarer
Kommentarerna kommer från våra användare och är inte del av det redaktionella innehållet. När du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
  1. Disembodied Eyes
    Gud. Vilket trams. Om ni gör er av med lite folk som kladdar med kritor och istället för de pengarna försöker anlita _en_ person som också kan implementera sina idéer så kanske ni kommer någonvart någongång. Försök fokusera på sådant som faktiskt skapar användarnytta, det finns så mycket buggar och problem som faktiskt drabbar flertalet användare idag på er sida och i era appar som ni skulle kunna fixa istället för att t.ex. fundera på OLAP-(kub)-liknande funktionalitet som kanske 0.0001 av era användare är intresserade av och som den minoriteten ändå isf kan suga ner data kring via era öppna interface och använda valfritt BI-verktyg för att analysera istället. Likaså finns det färdiga lösningar för "Leverantörsportaler", "Avropsportaler", etc. som ni kan köpa in till en bråkdel av kostnaden istället för att "upphandla" skräddarsydda lösningar som aldrig realiseras med era släktingar och vänner för hundratals miljoner skattekronor.
    2016-08-01
  2. Erik Larsson
    Ni kanske borde fråga er om ni kunde ta en spade grus och fylla i hålet i vägen precis framför er innan ni drömmer om att bygga en rymdraket?
    2016-08-01
  3. Utvecklingsbloggen   (Författarkommentar)
    Tack @Disembodied Eyes och @Erik det är sant att vi behöver fortsätta utveckla våra system, samtidigt som vi behöver ta hand om befintliga buggar. Vårt arbete pågår just nu på full fart som du kan läsa mer om här på Utvecklingsbloggen. Teckningarna är en illustration från en workshop som enheten ordnade för att dra igång det interna visionsarbete.

    /Karolina
    2016-08-18
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar