2017-04-28

Digital kompetens - är det viktigt?

Mikael Ahlström presenterar sitt visuella CV, en film.

Mikael Ahlström presenterar sitt visuella CV, en film.

Arbetsförmedlingen digitaliseras! Med det kommer utmaningar, vi ska inte bara utveckla nya tjänster - vi måste också få med oss alla medarbetare på resan. Därför satsar vi på ett högt digitalt engagemang och för att stötta medarbetarna har nätverket Digitala coacher skapats. Vi vek en dag åt att inspireras och diskutera för att sätta fokus det vi har framför oss.

Hur börjar man en stor förändringsresa där engagemang, förhållningssätt och kultur kommer att utmanas? Förändringstrappan i all ära (googla den) men vi tror också att det är viktigt att inspireras och blicka in i framtiden. Därför hölls i veckan en inspirationsdag, som sig bör i en innovativ högborg, Epicenter i Stockholm. Med oss hade vi några peppande inspirationstalare:

Gustav Radell (Google) pratade om varför vissa företag och organisationer lyckas eller misslyckas. Han menade att våga testa och anpassningsförmåga är en viktig nyckel.

Mikael Ahlström (Britney) ställde frågan om vad vi kan lära oss av att förstå vår data och trender i data. Han belyste vikten av att visualisera data för göra det lättare att ta den till sig. (Tänk alla pdf vi kan slippa om vi kommer dit!)

Mahesh Kumar (Epicenter Innovation Labs) uppmanade oss att vara nyfikna, även när det känns läskigt eller obekvämt.

Digital i vardagen och på arbetsplatsen
En medarbetare på plats beskrev digitaliseringen som ”spännande men skrämmande”, vilket inte är en ovanlig inställning till den digitala utvecklingen. Medan vissa välkomnar den med öppna armar upplever andra att det kan vara svårt och att det går i för snabb takt. Oavsett vad man tycker om digitaliseringen har många idag anpassat sin vardag efter den digitala utvecklingen, och det har gått fort. Vi betalar räkningarna på internet, kollar resvägar via en app och företag går allt mer ifrån fysiska butiker och lanseras på internet istället. På arbetsplatsen har förändringen däremot inte skett lika snabbt. Känner att dina ordinarie arbetsuppgifter tar upp all din arbetstid är det svårt att motivera tiden det tar att hinna ta sig an den nya tekniken.

Varför är det viktigt?
Arbetsförmedlingens Erik Sandström var också med under dagen och talade om vikten av de digitala coachernas arbete. Det är en viktig satsning för att få kraft i vår digitala transformation, där coachen är en katalysator som kan stötta och hjälpa verksamheten. Att vi har en hög digital kompetens är viktigt - vi har ett ansvar att stötta våra kunder på ett enkelt och bra sätt när det gäller de verktyg och tjänster som erbjuds av myndigheten.

Efter en spännande dag, med tid för reflektion och idégenerering, hoppas vi att de digitala coacherna fått inspiration att engagera kollegor på vår digitala resa. Gustav Radell poängterade att en riktigt bra idé kan komma från vem som helst oavsett vilken position man har – så bolla gärna tankar och idéer i kommentarsfältet kring hur ni tycker att Arbetsförmedlingen kan utvecklas digitalt!

Publicerad i

Kommentarer
Kommentarerna kommer från våra användare och är inte del av det redaktionella innehållet. När du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
  1. Jan Wahlbom
    Varför använder ni inte af kundtjänst till att erbjuda fler tjänster istället för fysiska besök på kontor.Jag syftar bland annat på intervjuresor möjlighet finns idag att identifiera sig med mobilt bank-id via telefon och chatt och behövs någon blankett att fylla i borde den gå att maila över eller ladda ner från eran hemsida.
    2017-05-02
  2. Hanna / redax   (Författarkommentar)
    Hej Jan!
    Utveckling av service på telefon och på webben är en viktig del av myndighetens förnyelse, vi tittar hela tiden på en utveckling av de tjänster som erbjuds i den kanalen. Till exempel har vi haft en pilot för inskrivningen på webben där en arbetssökande kan välja planeringssamtal på telefon, något som kommer att vidareutvecklas. Kundtjänst ger nu också arbetsgivare en fördjupad service. Vad gäller intervjuresor är det en del av vad som testas idag inom utökade kundmöten på distans som kundtjänst arbetar med. Arbetsförmedlingen arbetar med att lösa e-signering för den typen av beslut i framtiden.

    MVH
    Hanna
    2017-05-04
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar