2017-05-31

Arbetsgivarservice - bara ett samtal bort! 

Exempelbild

Arbetsförmedlingen har under en längre tid erbjudit Arbetsgivare enklare service genom vår kundtjänst. Deras arbete är nu fördjupat - du ska slippa besöka ett kontor när du vill ha hjälp av oss. Idag gästar Malin från kundtjänst Utvecklingsbloggen för att svara på tre snabba om sitt arbete.

Möten med kunder på distans har funnits ett tag, vad är nytt?
Nyheten med vårt arbete är att vi (kundtjänst) nu tar ansvar för hela rekryteringsuppdraget som inkommer - från behovsanalys och strategi till en slutlig uppföljning när rekryteringen är eller ska avslutas. Tidigare har vi startat upp rekryteringen och sedan lämnat över strategin och uppföljningen till våra lokala kollegor. Vi har tillsammans med våra kunder kommit fram till att det går alldeles utmärkt att sköta de flesta rekryteringar och långsiktiga relationer på distans. Vi har ju dessutom massor med kollegor ute på de olika orterna som vid behov kan hjälpa till eller ta över om en rekrytering behöver mer lokalt stöd, t.ex. rekryteringsträffar, lokaler för intervjuer eller arbetsplatsbesök.

Det är fortfarande våra kollegor ute på orterna som tar hand om arbetsgivare som vill anställa arbetssökande som står längre från arbetsmarknaden, då behövs en mer fysisk kontakt och personlig kännedom kring de sökandes olika hinder och förmågor.

Hur jobbar ni med sömlösa flöden, om en arbetsgivare behöver ytterligare hjälp lokalt?
Som arbetsgivare får du en relation med Arbetsförmedlingen och vi på kundtjänst följer med tills ärendet är klart. Om du behöver stöd från en lokal förmedling, branschspecialist eller annat utanför vår organisation, kommer vi att sätta dig i kontakt med en sådan, du behöver själv inte leta reda på en bra kontakt. Har vi redan påbörjat ett ärende tillsammans kommer vi att förbereda vår kollega så att du inte behöver upprepa dina behov.

Om du fick sia om framtiden, hur kan en digitalisering av Arbetsförmedlingen ge oss ännu fler möjligheter att stötta kunden?
Att ha en chatt där vi kan följa våra kunder när de använder självservice tjänster är jättebra. Men på insidan jobbar vi i separata system, vilket försvårar möjligheten att marknadsföra, initiera och stötta självservicetjänsterna för arbetsgivare. Här finns det absolut möjligheter att skapa bättre förutsättningar för oss och kunden att sömlöst kunna hoppa mellan olika kanaler och få stöd där det behövs mest.

Malin // Kundtjänst


I Arbetsförmedlingens förnyelseresa är ett nära samarbete med arbetgivare prioriterat - i den förflyttningen kommer vi utveckla nya verktyg för att möta arbetsgivare sömlöst, precis som Malin siar om. Utvecklingsbloggen kommer givetvis att följa det arbetet.

Är du arbetsgivare och behöver hjälp? Du når du vår kundtjänst på nummer 0771-416416

Publicerad i

Kommentarer
Kommentarerna kommer från våra användare och är inte del av det redaktionella innehållet. När du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
  1. Lars Lindström
    Bra frågor och bra svar, vi ser fram emot den spännande utvecklingen.
    2017-05-31
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar