2017-11-20

Gaming – en bro mellan kompetenser och ditt CV


Arbetet med en app för att kartlägga kompetenser inom spelvärlden är i full gång

Arbetsförmedlingens innovationscenter har länge funderat kring hur man kan synliggöra de kompetenser som finns inom spelvärlden. Nu har tekniksprångaren Max Danielsson utvecklat ett koncept tillsammans med Andreas Wiman. Målet är att skapa en app som kan guida både arbetssökande och arbetsgivare kring vilka kompetenser olika spel ger.

Max Danielsson arbetar med ett projekt som handlar om att synliggöra mjuka kompetenser*. Målet är att det ska bli accepterat att man spelat datorspel och att det ska vara en naturlig del att ha med på sitt CV, och att företagen ser värde i vad spel kan ge för kompetenser

Just nu arbetar han med Andreas Wiman (som Utvecklingsbloggen intervjuade i somras, läs mer här). Projektet som nu har en tagit fram en prototyp, ska resultera i en app med mål att matcha arbetssökande och arbetsgivare utifrån nya kompetenser. Precis som FutureWorkX har det här projektet också fått bra feedback - både internt och externt.

Hur fungerar den tänkta applikationen?
- Appen kommer att ha två olika perspektiv där både arbetssökande och arbetsgivare ska förstå nyttan med spel och de kompetenser som spel medför. Det ska fungera som en ”boost” för både företag och spelare, och man ska se att spel bara är mer än underhållning.

  • Arbetssökande
    Arbetssökanden ska kunna gå in i appen och sedan kunna välja vilket spel hen spelar och hur länge. Där får användaren välja vilken nivå som hen befinner sig på och sedan svara på fem frågor, t.ex. om man spelar ensam eller i lag eller om man deltagit en turnering.  Efter frågorna ska man komma fram till ett resultat där det står att man har vissa specifika kompetenser. En långsiktig vision är att personen ska få upp ett jobb från Platsbanken utifrån rätt kompetenser, alternativt få tips på vilken yrkesroll som passar personen i fråga.

  • Arbetsgivare
    Arbetsgivaren ska kunna välja bland olika kompetenser och sedan kunna klicka i tre som är önskade. Därefter ska arbetsgivaren få upp vilken typ av spelare och vilken typ av spel arbetssökanden ska ha spelat för att passa de behov som arbetsgivaren har.

Hur väcktes den här idén?
Idén har funnits ett tag på Arbetsförmedlingens Innovationscenter där man pratat om att arbeta med kompetenser inom spel och hur dessa kan appliceras på sitt CV. Max och Andreas ville sedan göra någonting konkret med gaming, arbetssökande och arbetsgivare.

Vi vill kunna visa på att de mjuka kompetenserna inom spel faktiskt är riktiga kompetenser. Därför vidareutvecklade vi en befintlig idé genom att göra idén till ett app-koncept. Nu testar vi om konceptet är bra eller inte.  Vi vill till exempel testa applikationen på Ungkomp i Järfälla för att se vad folk tycker och vad appen får för respons.

Ser du några svårigheter med projektet?
Ibland är det problem med programmeringen där små skillnader gör stor skillnad. Man måste ställa en fråga på exakt rätt sätt för att få rätt svar, och det är svårt eftersom vi inte har erfarenheten. Men det är kul och man lär sig mycket. Det är också svårt att säga konkret hur bra man blir på någonting, men det är inte heller målet med applikationen. Vi kan inte säga att någon kompetens är garanterad, utan det är mest en uppmuntran för att göra kompetenserna accepterade.

Parallellt med det egna arbetet pågår på Arbetsförmedlingen också ett projekt som arbetar med att kartlägga mjuka kompetenser för att kunna ge en bättre träffsäkerhet i matchningen, projekt Kompetensmatchning. Kompetensmatchnings arbete har gett input till arbetet, tillsammans med de mest efterfrågade mjuka kompetenserna enligt Svenskt Näringsliv 2016. Mjuka kompetenser är i högsta grad är viktigt för att arbetssökande och arbetsgivare ska hitta varandra.

Max poängterar att han inte vet några andra som frivilligt kompetensutvecklar sig i 6 timmar efter jobbet förutom folk som spelar datorspel, och det är just därför som vi på Utvecklingsbloggen tycker det här är väldigt spännande och viktigt för framtiden.


Vill ni veta mer – kommentera inlägget nedan så skickar vi frågan vidare!


*Fakta: Mjuka kompetenser
Mjuka kompetenser innefattar de beteende-uppsättningar man använder sig av då man utför arbetsuppgifter och samspelar med omgivningen i syfte att åstadkomma ett, för verksamheten, önskat resultat.

Mjuka kompetenser ringar in personliga egenskaper när de omsätts till handling i ett professionellt sammanhang.

Publicerad i

Kommentarer
Kommentarerna kommer från våra användare och är inte del av det redaktionella innehållet. När du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar